Bf-109 E-4N / 1:48 / AeroModel

AeroModel
Model z časopisu AeroModel

Při nedávném šňupání po Fejsbůkách mě trknul do očí tento časopis z české produkce. Jakab Publishing ( www.jakab.cz ) Mají v portfoliu docela zajímavé publikace ohledně letectví a mimo jiné taky řadu časopisů Aero Model. Zatím vyšlo 7 čísel a v každém se ukrývají dva až tři papírové modely a ke každému z nich krátké povídání jak o stroji samotném, tak i o pilotovi, který jej kočíroval. Jedná se převážně o české piloty (na straně spojenců), případně slavná německá stíhací esa. Konkrétně toto číslo 7. Ukrývá papírový model Messerschmitt Bf-109 E-4 a jeho spojeneckého protivníka a to stíhače  Hawker Hurricane Mk.I . Oba z raného období okolo Bitvy o británii.

O vystřihovánce

V pauze, kdy si potřebuji odpočinout od kyano-akrylátových vteřiňáků a ještě smradlavějších aktivátorů, je to příjemné „vyklusání“ k večernímu filmu 🙂 Navíc už jsem strašně dlouho nic z papíru nestavěl a docela se na to těším. Bude to opravdu odpočinková stavba, bez jakýchkoli vylepšení atd. Její papírový původ bude zcela „přiznán“ a přidám tak další zářez do rubriky PAPÍROVÝCH MODELŮ

Pro první pokus jsem si zvolil Papírový model Messerschmitt Bf-109 E-4, který pilotoval slavný Adolf Galland. Vystřihovánka je to jednoduchá, navíc vytištěná na lesklém papíře. I přesto však velmi precizně navržená a vše sedí tak jak má. Návod je stručný avšak přehledný a věcný a obsahuje i 3D skicu ve dvou pohledech. Začátečníky může potrápit již zmíněný „plechový“ křídový papír. Nicméně kdo už něco stavěl, tak si s tím hravě poradí.

Postřehy ze stavby
TRUP

Zatím mám za sebou slepený trup, který pasoval docela pěkně. Největší oříšek byl čumák, kde mi žebro trochu vytlačilo bouli nad kulomety, ale žádná katastrofa. Pro usnadnění vlepení přepážek, které se zesílené kartonem 0,5 mm lepí za každý prstenec trupu sem do každého vždy vyvrtal dírku a prostrčil párátko viz foto. Lépe se tak ustavuje na svou pozici, navíc když zezadu již máte celek uzavřen a prsty se již do trupu nedostanete.

KORMIDLA A KABINA

Počáteční nadšení začíná trochu opadat úměrně tomu jak moc se zmenšují dílky 🙂 Ten papír je opravdu plechový. Jelikož jsem to chtěl pojmout jako oddychovku, tak jsem se rozhodl pro nezasklenou kabinu, tedy bez kokpitu. Ta je sestavena ze segmentů, které však nemají chlopně, takže je nutno si je podlepit zespodu vlastní. A hrany zevnitř zalít zavadlým Herculesem. Stavba směrovky byla bezproblémová. K trupu jsem přilepil obě žebra J, takže dohromady asi 1mm silné. Na přední polovinu žebra jsem přilepil pevnou část směrovky a k zadní polovině žebra J pak pohyblivou část směrovky. Spodní část jsem ještě před nalepením k trupu natočil na párátko a slepil k sobě, takže jsem docílil docela ladného obloučku. Obě poloviny jsem slepil k sobě a pak k trupu. Vodorovné ocasní plochy jsem rovněž nejdříve slepil do tvaru profilu a pak na tupo nalepil k trupu pomocí zavadlého Herculesu, kdy už má dobrou „přídržnou“ sílu. Přechody SOP a trup jsem nelepil. Byly moc malé a „silné“ a nevypadalo to dobře.  Co se vzpěr týče, nebudu používat koncové patky, protože ty se z toho papíru taky už moc tvarovat nedají, použiji jen rovný díl výztuhy

KŘÍDLA

Pokračování příště….

Jo… už vím, už víím, už vím proč jsem přestal papíráky dělat 😀 Je to drbačka.. Začínají být ty dílky čím dál menší a titěrnější a na tom lesklém plechovém papíře je to očistec. Zlatý 120g kladívkáč 😀 Takže něco málo z podvozkové šachty. Kola budou zatažená, ale půjdou vidět v šachtách. Více jsem toho za jeden večer nebyl schopen.. 🙂

 

Total Page Visits: 1329 - Today Page Visits: 1