Z-526 AFS

Předloha

Myslím, že tento legendární letoun není nikterak třeba představovat, nicméně pár slovy uvedu v obraz ty, kteří se se ZLIN „Trenéry“ nesetkali. Vývoj trenérů z výrobní továrny Moravan v Otrokovicích začal někdy v 50 letech 20. století. Po několika evolucích od trenérů s pevným podvozkem, jedno a dvoumístných variant, se pak někdy v roce 1970 dostala na svět akrobatická verze Z-526 AFS – Akrobat speciál. Měl zkrácené křídlo oproti ostatním řadám trenérů. Proto se mu začalo přezdívat „Kraťas“. Rozpětí má 8,84 m, je 7,82 m dlouhý a vzletovou hmotnost má okolo 740 Kg

Internet je plný informací, koho to zaujme, tak si informace jistě dohledá 🙂 začít můžete jako vždy zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Zl%C3%ADn_Z-526

Model

Jelikož je to legenda mezi cvičnými akrobaty na českém nebi (samozřejmě po Z-50) Rozhodl jsem se, že v mém hangáru nesmí chybět. Čím dál více se mi začínají líbit EPP modely pro jejich jednoduchou stavbu a výborné letové vlastnosti. Obzvláště v polních podmínkách bez vlastního letiště a pro pohodové rekreační létání. Výřezy Z-526 AFS XXL jsem pořídil u LM-model . Mají v nabídce jak metrovou verzi Z-526 AFS, tak i větší „XXL“ variantu s rozpětím 1275 mm

Protože nikde na internetu není detailní popis stavby „Kraťase“ v XXL variantě a dokonce i výrobce k němu manuál nemá (staví se podle manuálu na menší verzi, ta se však mírně liší) , rozhodl jsem se, že stavbu zdokumentuji krok za krokem.

Výzbroj
  • Motor: RAY G3 3542/1250
  • Regulátor: RAY G2 60A s 5A SBEC
  • Vrtule: APC 10×5 (Kužel alfamodel – z nabídly LM-model)
  • Serva: Výškovka:Tower Pro MG90S částečně s kovovými převody; Směrovka Pelikán GO-09; křidélka: Monza s tahem 2,7 kg*cm

 

Stavba

Po krátké rozvaze a přemýšlení nad postupem, jde stavba opravdu od ruky. K lepení používám Purex Rapid, tavnou pistoli a sekundové lepidlo + Aktivátor. Jelikož Purex potřebuje na vybublání alespoň pár hodin, skáču od jednoho celku ke druhému, než zaschne lepidlo. Pokusím se stavbu popsat tedy podle nějakých logických částí a ne chronologicky podle toho jak jsem model stavěl.

Příprava kormidel

Jelikož původní, avšak zcela funkční, řešení EPP „pantů“ se mi moc nelíbilo ani na Betě, rozhodl jsem se, že všechna kormidla vyřežu a zavěsím na panty. Na mustangu sice funguje to EPP zavěšení, ale na delších plochách už jde vidět, že křidélko nechodí rovnoměrně. U serva se ohýbá nejvíce, na konci už ale méně. Nechal jsem si tedy výřezy křídel udělat bez těchto, pro EPP modely, typických „V“ výřezů na panty. U výškovky stačí jen odřezat pohyblivé části.

Protože chci co nejvíce maketový vzhled, vyřezal jsem křidélka dělená, tak jak byla na originálu. Upravil jsem tvar tak, aby mohla jít do výchylek nahoru a dolu šikmým seříznutím viz foto. MP JET panty jsem vlepil Purexem. Lepit panty do EPP purexem má tu výhodu, že můžete lepit 3 panty najednou a máte pořád dost času na ustavení a doladění pozic. Když lepidlo vybublá do spoje pantu, jednoduše jej „vikláním“ vydrolíte a závěs chodí čistě a bez odporu.

Původně jsem chtěl dát panty na centrální drát, aby mohly být kormidla odnímatelná, ale nakonec jsem od toho upustil. Svěsit půjde jen směrovka. Ta ještě doznala úprav. V zadní hraně jsem vyříznul V-drážku a následně slepil k sobě, takže odtoková hrana se zužuje. Možná to ještě mírně seříznu, aby to zúžení bylo patrnější.

Obě poloviny výškového kormidla jsem slepil tavnou pistolí. Styčné plochy jsem ještě propíchal špičatým párátkem, aby roztavená hmota měla kam zatéct. Spoj drží naprosto fantasticky. Do horní plochy jsem ještě vyřízl drážku a vlepil uhlíkovou pásnici 0,3×5 mm, která zamezí průhybu. EPP je na VOP přeci jen trochu tenčí.

Trup

Začal jsem instalací motorové přepážky. Dodaný frézovaný díl byl ale trochu větší, takže jsem musel asi 5 mm zespodu odřezat. Zde se postup od návodu moc neiší. Pro referenci jsem použil postup ze stavby připravované Z-50 na „Foam Fóru“ od LM-model 

Postup při přípravě motorové přepážky je jednoduchý:

  • vytlačit „mnohostěn“ dopředu co to jde. Jelikož se řeže drátem, tak tam vznikne vůle, která se tímto vymezí.
  • To co bude trčet ven se odřízne a zůstane tak základní rovina přepážky
  • mnohostěn vyndám ven a motor přišroubuji k překližkové přepážce a vsunu do trupu (jen na zkoušku.
  • přiložím plastový překryt motoru(zajistím k trupu lepící páskou) a připevním vrtuli a kužel abych viděl kam až musím motor zapustit do trupu
  • všechno vycentruji aby to bylo co nejvíce přibližně finálnímu ustavení, zmáčknu trup aby mi přepážka držela na místě a sejmu vrtuli a kryt.
  • fixem v trupu naznačím, kde končí přepážka.
  • odložený mnohostěn seřízneme vepředu o vzdálenost kterou jste si naznačili zepředu v trupu + je nutno připočítat tloušťku přepážky

 

Update 11.8. Po kratší pauze věnované „vysoké modelařině“ (čti montování kuchyně IKEA) jsem se trošku posunul. Zatím se mi nechce rozepisovat, fotky jsou stejně více než 1000 slov. Takže zatím jen fotografický update

Zálet

První zálet Z-526 AFS dopadl na výbornou. Model má opravdu nádherný a nezáludný projev. Ve vzduchu vypadá opravdu majestátně.
Druhý let už byl trochu dramatičtější. Při odhodu se mi to nějak šmýklo a poslal jsem to rovnou do hlíny. Naštěstí se vytrhnulo jen uchycení křídla, jehož oprava byla otázkou chvilky a menšího množství Purexu, aby to krásně zapěnilo.

Pilot

Každé letadlo musí mít svého pilota. Našel jsem na Thingiverse.com nějakou bustu, která se mi líbila a vytisknul na 3D tiskárně. Rozlišení nic moc, ale ze dvou metrů to bude OK. Dokonce má i otáčecí hlavu, takže ji spřáhnu se směrovkou a pilot bude dokonce i „koukat“ do zatáčky 🙂

Povrchová úprava

Po úspěšném záletu a úspěšné opravě jsem opatřil model patřičnou povrchovkou. Nakonec jsem nevycházel z žádného konkrétního stroje, ale nechal jsem se inspirovat existujícími schématy a upravil je k obrazu svému.

Zelená je akrylovka tupovaná „na sucho“ šťetcem, aby se dostala i do porézního materiálu. Paneláž jsem nakreslil černým a bílým fixem. Ještě chybí pár detailů, nějaké nápisy ale v podstatě je hotovo.

Vzhledem k tomu, že budu letadlo většinou házet z ruky, opatřil jsem spodní část otvorem, za který se bude letadlo perfektně držet v těžišti. Protože už bez vlepených přechodů křídlo/trup se drží hodně za těžištěm a až je doplním, bude se držet prakticky až za ocas, což je velmi nepraktické. Otvor rovněž plní funkci výdechu pro větrání, takže je zajištěno dostatečné chlazení motoru a regulátoru dostatečným průtokem vzduchu.

Total Page Visits: 2686 - Today Page Visits: 1